2023-08-21 - Vendsysselturen 2023

2023-08-21 – Vendsysselturen 2023

Mandag den 21. August
Vi var 8 biler og 12 personer, som mødtes, ganske som vi plejer, ved Aggersundbroen, for at spise vores frokost. Der var fint vejr, solskin med lidt blæst. Efter frokosten kørte vi samlet fra Aggersund mod Brovst, og ud af de små veje mod Birkelse, forbi Koldmose kirke og mod Moseby, hvor vi kom forbi Etly Klarborgs butik med nisser. Derefter videre mod Kaas, Pandrup og Saltum inden vi drejede ind ad Kettrupvej med retning mod Grønhøj Strand Camping. Vi ankom ca. kl. 14, hvorefter vi fik udleveret nøgler til hytterne. Vi fik vores ting sat ind i hytten, og blev enige om, at vi ville tage vores kaffe, inden vi satte teltet op, da Ove endnu ikke var kommet i lastbilen med teltet. Pia og Henrik og Grethe og Ove havde at par ærinder om formiddagen, så de mødtes ikke med os andre i Aggersund, men kørte direkte. Efter kaffen blev teltet sat op, så det var klar til, at vi kunne sidde i det, når der skulle grilles til aften. Om aftenen hyggede vi os i teltet med kaffe og kage.

Tirsdag den 22. August
Vi startede fra campingpladsen kl. 10, og kørte mod Saltum, drejede fra ved Saltum kirke, og videre ad vejen mod Fårup Sommerland og ud til Blokhus Saltcenter. Her blev vi taget i mod af Bo Samson, som har saltcenteret, og som skulle vise os rundt, og fortælle om, hvordan de udvinder salt. Han henter typisk 1000 liter vand fra Vesterhavet hver anden dag, og når det er forarbejdet giver det typisk 30 kg salt. Vandet fordampes i store kar, som opvarmes ved hjælp af et solvarmeanlæg, som han selv har gennemtænkt og konstrueret. De laver både badesalt og spisesalt, med kryderurter, cola, mælkebøtter, karry, whiskey og meget andet. Det var vældig sjovt, og meget spændende at høre om. Efter rundvisningen i saltcenteret fik vi også lov at se deres dukkesamling, og de 2 veteranbiler, som Bo har. Efter rundvisningen kørte vi tilbage til campingpladsen, hvor vi fik middagsmad. Om eftermiddagen var det tid til Krolfturneringen i sommerhuset hos Ulla og Ole. Vi var 16 personer fordelt på 4 hold til at spille Krolf. Holdene blev fordelt tilfældigt, ved at vi alle skulle trække et kort, og dem der havde fået ens kort, var på hold sammen. Det var ligesom tidligere år sjovt, og der blev grinet og hygget meget under spillet. Da vi var færdig med turneringen fik vi kaffe, kage og slik i carporten ved sommerhuset. Der var høj solskin denne dag, så derfor var der ikke dækket op på terassen, men i stedet i carporten, så vi kunne få lidt skygge. Vi havde en god og hyggelig eftermiddag. Stor tak til Ulla og Ole for at lægge græsplæne/krolfbane og hus til, til turneringen. Derefter var vi nogle, der gik en tur ned til vandet, og der var også en enkelt, der var ude og bade. Der var mange drager oppe, og nogle, der kørte på en vogn med 3 hjul, der blev trukket af en drage. De havde meget fart på, da de kom hen langs stranden. Derefter gik vi hjem, og gjorde klar til aftensmaden. Efter aftensmaden var der igen hygge i teltet.

Onsdag den 23. August
Helle og Karl Henrik havde lavet dagens køretur til Hirtshals Fyr og Bunkermuseum. Vi var 11 biler og 21 personer, der kørte fra campingpladsen kl. 10 mod Ingstrup, Vrensted, forbi Børglum Kloster, Sønder Rubjerg og til Lønstrup. Vi kørte på Magueritruten langs med vandet, og det var en virkelig flot tur med udsigt ud over havet. Undervejs kunne vi se Rubjerg Knude og fyret. På parkeringspladsen til fyret holdt der en traktor, som de har fået, som kan transportere folk, der ikke selv kan holde ud til at gå, op til fyret. Fra Lønstrup kørte vi mod Sønderlev, hvor Rasmus’s bil gik i stå, og ikke ville køre mere. De fik den dog igang igen, så vi kunne køre videre mod Hirtshals Fyr og Bunkermuseum. Der var meget at se på, på bunkermuseet, der strækker sig over et stort område, med mange forskellige bunkers. De var igang med at restaurere fyret, så det var desværre lukket, så man ikke kunne komme derop. Vi spiste vores medbragte mad i madpakkehuset, der var ved siden af fyret. Herefter var der nogle, der kørte direkte tilbage til campingpladsen, men vi var 7 biler, der kørte en tur ned til havnen. Nogle snakkede om at tage færgen til Norge, men de opgav det, da de jo ikke havde billetter. Herefter kørte vi tilbage til campingpladsen, hvor vi fik kaffe. Vi skulle traditionen tro til Biersted Kro, og have stegt flæsk med kartofler og persillesovs til aften. Kroen har fået ny ejer, og han var ved at lave nyt køkken, så han havde egentligt lukket, men da han fik at vide, at vi var kommet der gennem mange år, valgte han at holde specielt åben kun for os. Det var lidt specielt at vi kun var Aalestrup Classic folk på kroen, men da vi var omkring 35 personer, så føltes det ikke så tomt endda. De havde også lavet om på serveringen, således at det, for at undgå madspild, fremover er buffet, hvor man selv henter maden. Før kom der store fade rundt med flæsk, og havde et fad været rundt ved et bord, kunne de jo ikke sende det ud til at andet bord, selvom der ikke var taget ret meget fra fadet. Efter vi havde spist kørte vi til et stort biltræf i Brønderslev. Der var utrolig mange køretøjer og mennesker, og det var spændende at se en masse køretøjer, som vi ikke plejer at se på de træf, vi normalt tager til. Vi fik senere at vide, at der havde været omkring 580 køretøjer den aften. Ugen efter var der omkring 900 køretøjer, og de måtte afvise omkring 300 køretøjer, fordi der simpelthen ikke var plads til dem alle. Omkring kl. 21 kørte vi tilbage til campingpladsen, hvor vi fik kaffe i teltet, men inden var vi lige omkring og tanke i Saltum, hvor vi også besøgte “Danmarks mindste museum, der aldrig har åben!”.

Torsdag den 24. August
Vi kørte fra campingpladsen kl 9:50 til Ingstrup og videre til Vester Hjermitslev, mod Brønderslev, hvorefter vi drejede fra og kørte ud over Store Vildmose, mod Nørre Halne, forbi Pindstrup Mosebrug og videre til Vadum med retning mod Aalborg Kaserner, hvor vi skulle være kl. 10:30. Vi skulle besøge Aalborg Kaserners Veteran Panser- og Køretøjsforening, og høre om deres arbejde med at restaurere og vedligeholde gamle militærkøretøjer herunder deres Leopard og Centurion kampvogne. Vi blev vist ind på kasernen med alle biler, og vi kørte noget rundt indtil vi kom til en stor hal, med en masse porte, hvor vi kunne parkere vores biler foran. Herefter var der en, der hedder Michael, der bød os velkommen og fortalte lidt om stedet, herunder at der arbejdede 1800 personer på kasernerne. Kort efter kom der 2 mere, og de fortalte at de var far og søn, hvorefter de fortalte om, hvad det var for nogle maskiner og køretøjer, de havde på stedet. De har omkring 25-30 køretøjer, og der er 70 i foreningen hvoraf ca. 25 er aktive. Vi så blandt andet en PMV, ligesom den, som Martin var reservekører på i 14 måneder fra 1969 til 1970. Herefter så vi deres Leopard og Centurion kampvogne, og Centurion kampvognen blev startet op og kørt udenfor. Der blev sat en trappe op, så vi kunne kravle op, og se den indvendigt. Det var lige noget for mændene, og der var flere der var oppe og kigge, og nogle stykker var også nede i den. Da vi have kigget lidt blev Centurionen bakket ind i garagen igen, og vi kørte over til en anden hal, hvor de havde forskellige lastbiler, som vi også skulle se. De fortalte at de skulle til “Åben hede” i Oksbøl med flere af deres køretøjer. Ved siden af hallen var der en lille græsplæne, hvor vi satte vores borde og stole op, og så kunne vi sidde der, og spise vores medbragte mad. Derefter gik turen hjemad, men vi gjorde et stop ved Åbybro Mejeri, for at få en is. Lige som vi ankom, var der ankommet 2 busser med skoleelever, så vi kunne se frem til at stå i kø et stykke tid. Vi var dog heldige at Niels Henrik Lindhard, der har mejeriet, kom ud og sagde til os, at mens vi ventede, kunne vi få lov at komme ind og se hans samling af biler som var i en stor garage ved siden af mejeriet. Han har 8-10 biler og et par motorcykler, samt en limousine, som han kører limousinekørsel med. Da vi havde kigget lidt var køen blevet mindre, og vi kunne få en is inden vi kørte hjemad. På vej hjem var vi i Meny i Saltum og handle ind til aftensmaden. Efter aftensmaden hyggede vi i teltet inden vi gik i seng.

Fredag den 25. August
Fredag er altid en “fridag”, hvor der ikke er planlagt noget, men de fleste kører en tur ind til Løkken om formiddagen. Pia havde lavet en aftale med en tysk far og 2 børn om, at de skulle op og køre i Buicken fra hytterne og op til p-pladsen foran campingpladsen. De havde troligt stået hver eneste morgen og vinket til os, når vi kørte forbi på vej ud på køretur, så derfor havde Pia spurgt, om ikke de ville med på den lille køretur fredag formiddag. De ville de meget gerne, og faren var meget taknemlig for at Pia og Henrik ville gøre det for dem. Herefter kørte vi til Løkken, hvor vi var rundt og kigge lidt og nogle fik også handlet lidt. Vi var også en tur nede ved havet, og der blev også tid til at få en is. Derefter tilbage til campingpladsen, hvor vi fik frokost i teltet, slappede lidt af, og ventede på at de 10, der skulle være med i weekenden, skulle ankomme. Til aften blev grillen tændt igen, og denne gang var det lige før vi skulle have fat i brandvæsenet, da Henrik fik lavet store flammer. Der kom dog hurtigt styr på situationen, og alle kunne grille i ro og mag. Efter aftensmaden var der hygge i teltet, inden der var kaffe og kage. Til kaffen havde Pia og Henrik lavet rouladestykker med fløde og vindrue på. Det var rigtigt lækkert. Tak til Pia og Henrik for det. Under kaffen var der også uddeling af præmier for Krolfturneringen, der blev afholdt om tirsdagen. Bedste hold var Margit, Leif, Ove og Kenneth. Spilleren med mindst slag var Jørgen med kun 29 slag, og spilleren med flest slag var Lars. De spillere, der havde lavet flest “Hole-in-one” var Karl Henrik med 2 og Ole med 2.

Lørdag den 26. August
Dagen startede med at vi mødtes til fotografering på pladsen foran campingpladsen, hvorefter vi kørte ud til MVVK (MidtVendsyssel VeteranKlub), hvor der var kræmmermarked ved deres klubhus. Vi var der ikke ret længe, da vi jo skulle tilbage til campingpladsen, hvor der var træf fra 13-16. Vi var der dog længe nok til, at vi fik set klubhuset, de biler de havde udstillet, og der var også nogle, der fik handlet lidt på kræmmermarkedet. Herefter kørte vi tilbage og fik parkeret vores biler på pladsen foran campingpladsen, og kort efter begyndte der at komme flere biler. Der kom også en “food truck”, hvor man kunne købe burgere. Der var fin tilslutning til træffet med 50-60 biler. TV Nord dukkede også op, og lavede et fint lille indslag på ca. to et halv minut, om et træf i Brovst samt vores træf, i deres 19:30 udsendelse. Vejret var heldigvis fint, og der kom kun nogle få dråber i løbet af eftermiddagen. Sidst på eftermiddagen dukkede Robins far op for at grille gris til os. Robin havde dobbelt booket, og var selv ude og grille et andet sted. Det var lige så godt, som det plejer at være, med helstegt pattegris, salat, kartoffeltern med løg og flutes. Senere på aftenen fik vi kaffe og kage, og så var vi godt trætte, og klar til at gå i seng efter en god dag med mange indtryk.

Søndag den 27. August
Dagen startede med morgenkaffe, rundstykker og en snegl. Så skulle teltet tørres af for dug og borde og stole pakkes sammen og læsses på Oves lastbil. Teltet skulle tages ned og pakkes sammen, så det er klar til næste gang, vi skal bruge det. Herefter skulle bilerne pakkes og hytterne gøres rene. Der skulle siges farvel til dem, der ikke kørte med til Aggersund, og så skulle der afleveres nøgler og siges farvel og på gensyn næste år til Mette og Rene, der har campingpladsen. Derefter gik turen ad de små veje hjemad med retning mod Aggersundbroen, hvor vi skulle slutte turen, som vi startede, nemlig med frokost ved Aggersundbroen. Denne gang vi kun 5 personer til middagsmad: Else og Martin, Kenneth, Jytte og Jørgen. Efter frokosten fik vi sagt farvel og kørte hjemad. Vi ankom til Aalestrup kl 14:15, og lige som vi kørte ind i indkørslen ringede Ove og sagde, at han kørte fra Gedsted, og var klar til at få læsset telt, borde, stole og de andre ting af nede ved klubhuset.

Det har været en rigtig god uge, med fint vejr, da der kun er kommet lidt smådryp, og en enkelt nat, hvor det regnede meget. Vi har kørt 464 km fra vi kørte hjemmefra til vi var hjemme igen. Tak til alle, der var med på turen, til at gøre det til endnu en rigtig god Vendsysseltur.