2023-06-05 - Grundlovstur

2023-06-05 – Grundlovstur

Vi mødtes i madpakkehuset på havnen i Hvalpsund kl. 9, med vore medbragte madpakkekurve.V istartede med kaffe og rundstykker og snakken gik vældig, som den plejer. Der var mødt 46 personer op, og de var fordelt i 22 biler, 2 motorcykler og en enkelt lastbil. Kl.10:00 skulle vi med færgen “Mary”, på den anden side af fjorden til Sundsøre. Derfra kørte vi mod Thise, Grættrup, Junget, Batum og gjorde stop i Glyngøre, ved lystbådehavn og museum/kulturstationen. Der fik vi sparket lidt dæk, byttet lidt løgn, samt foretaget toiletbesøg. Derfra kørte vi mod Sallingsund broen, og så var vi på Mors. Vi kørte stødt og roligt mod Øster Jølby og Vildsund. Da broen var passeret holdt vi til højre, og drejede ned bag ved Hotel Vildsund Strand, hvor vi fandt et egnet græsareal, hvor vi parkerede. Nu var vi alle også blevet godt sultne og tørstige. Borde, stole og køletasker/picnickurve, blev taget ud af bilerne, og stillet op, hvor vi havde en fin udsigt ned over broen. Efter en god pause var vi blevet mætte, og nogle af os fik også en lille “morfar”. Mange af os skulle også lige nå et toiletbesøg, inden vi rullede videre. Herfra kørte vi så videre vestpå mod det lille hyggelige fiskerleje Stenbjerg. Der fik vi parkeret vore prægtige automobiler, og gik ned mod stranden. Her beundrede vi de flotte gamle fiskerhuse, og gik videre mod vandet, for at kikke på de såkaldte “Bananbåde”, som er små fiskerbåde, som der var nogle stykker af. Der blæste en god vind fra vest dernede. Da vi havde set, hvad vi ville, steg vi ind i bilerne og rullede opad mod Vorupør, hvor vi lige vendte en omgang. Næste station var Klitmøller, så vi kørte et lille stykke længere mod nord. Der var heldigvis så mange p-pladser, at vi kunne holde samlet nede ved surfer stranden. Der var en del turister der, men det er jo nok normalt på denne årstid. Nogle havde fået lyst til en is, andre var blevet lidt lækkersultne. Dæksparket var ikke helt overstået endnu, så det nåede vi også lidt af. Der blev også tid til et toiletbesøg (vi var jo en del pensionister). Hanstholm skulle også lige have et besøg. Vi kørte gennem byen, og op på den høje bakketop, hvor vi alle kunne parkere samlet. Her er der en fantaskisk udsigt ned over byen, havnen og havet. Der var jo høj solskin, så det var et fint sted at stoppe. Senere bevægede vi os hjemover mod Ræhr, Hjardemål og Vesløs, for at gøre holdt ude på Vejleren, hvor der er et af danmarks største fugle reservater, så her var der rig mulighed for at opleve naturen. Nu var flere af os ved at snakke om eftermiddagskaffe, og vi fik at vide at den skulle vi have ved Aggersundbroen. Så gik det mod Fjeritslev, for lidt senere at gøre holdt lige før broen i Aggersund, hvor der er opstillet en del borde/bænksæt. Så alle fik en siddeplads, og forhåbentlig tømt madkurven for kage og kaffe. Man skulle jo nødig slæbe noget med hjem. Herefter takkede vi hinanden for en skøn dag og køreoplevelse sammen med en masse rare og glade mennesker, og derefter kørte vi alle hver til sit. Vejrguderne viste sig fra sin bedste side, så det var en perfekt tilrettelagt Grundlovstur på fars dag.
En stor tak til Jette og Inger.