2023-03-15 - Nimbusklubaften - Agnes på MC i Pakistan

2023-03-15 – Nimbusklubaften – Agnes på MC i Pakistan

Onsdag den 15. Marts havde Himmerlands Nimbusklub inviteret os til foredrag, hvor Agnes Plesner Skårup ville fortælle, om en tur på motorcykel i Pakistan. Nogle af jer husker nok Agnes fra tidligere foredrag, hvor hun blandt andet har fortalt om en tur på motorcykel i Australien, samt om en gåtur på Pacific Coast Trail, fra den Mexicanske grænse og hele vejen op til den Canadiske grænse. Der var mødt omkring 60 personer op til foredraget. Formanden Brian Esdahl Sørensen bød velkommen, og påpegede med et glimt i øjet, at Agnes jo desværre ikke havde havde kørt på Nimbus på turen. Herefter gav han ordet til Agnes. Agnes fortalte, at det var tredje gang hun var her i klubben og holde foredrag, og at det var dejligt, at så mange var dukket op for at høre hendes historie. Turen til Pakistan foregik i sommeren 2022, og havde været en drøm i flere år. Det var egentlig meningen, at hun skulle have været afsted i 2020, men på grund af Corona, blev det udsat. Pakistan kan være et lidt farligt sted at færdes alene som kvinde, så hun ledte efter en mandlig partner, der kunne tage med. En af hendes venner, Philip, var også klar til at tage med, men det endte med, at han købte et hus, og kunne derfor ikke tage med. Pakistan var tidligere en del af Indien, men blev et selvstændigt land i 1947 i forbindelse med at Storbritianien trak sig ud af Indien. Turen startede i juli 2022, og der var var meget bøvl med at få visum, men det lykkedes til sidst. Hun fløj til Islamabad, og ankom ca. kl. 23. Det er altid en dårlig ide at ankomme til et nyt land om aftenen, men billetten var billig. Det er bedre at ankomme midt på dagen, da man så har mere tid til at finde hotellet osv. Hun havde et par dage i Islamabad inden hun tog bussen fra Islamabad til Gilgit. En bustur på 16 timer. I Gilgit lejede hun en Honda CG125 motorcykel. Det var et valg, som hun både blev glad for, men som også gav en del problemer. Hun havde ofte problemer med at komme op af bjergene, fordi den ikke havde hestekræfter nok. I området ligger nogle af verdens højeste bjerge blandt andet K2 og Rakaposhi. Hun kørte gennem Hunza Valley, og skulle have startet på asfaltvej, men på grund af uroligheder i området, var vejen lukket, så hun måtte tage en omvej. Omvejen var offroad, og på en tidspunkt kørte hun nærmest i en flod. Det var her hun blev glad for at motorcyklen ikke var større, så den var nemmere at manøvrere med. Grunden til at hun tog til Pakistan startede på gåturen i USA, hvor hun blev forelsket i bjerge, og hun har derefter brugt mange timer på Google Earth. Pludselig fandt hun Attabad Lake, og blev helt opslugt at dette sted, og besluttede at tage til Pakistan. Attabad Lake opstod i 2006 efter et jordskred, som blokerede en elv, og så opstod søen. Bjergene i Hunza Valley er ret unikke, idet de rejser sig næsten lodret op, så man nærmest får knækket nakken for at kigge på dem. Der er ofte jordskred i området, og derfor forandrer naturen sig hele tiden. Hun kørte op til Khunjerab Pass, som ligger mellem Pakistan og Kina, og er verdens højeste grænseovergang, med verdens højest placerede hæveautomat. I pausen blev der vist forskellige videoklip fra køreturen, og der kunne man se, hvor flot et land Pakistan er, men også hvor udfordrende det var at køre, på grund af de dårlige veje. Efter pausen fortsatte fortællingen, og Agnes fortalte at hun også var en tur i Cold Dessert, som er verdens højeste beliggende ørken. Herefter tog hun til Deosai plains, som er verdens højeste beliggende steppe, og her overnattede hun i telt i en Camp. På et tidspunkt i løbet af natten, er hun ude for at tisse. Dagen efter fortæller nogle af de andre i campen, at de har fanget en bjørn på det bevægelsesaktiverede kamera. Gæt hvad kameraet også havde fanget? Jep, Agnes der tisser. Hun skyndte sig videre. Senere mødte hun 3 pakistanske mænd, som var på deres årlige motorcykeltur. Dem besluttede hun at følges med et stykke tid. At hun havde følgeskab, gjorde at hun turde køre op i nogle bjerge, på nogle veje og stier, som faktisk ikke egnede sig til motorcykelkørsel, men nærmere til at gå på. Det var flere steder bare en smal sti på en bjergside, og der var langt ned. Her blev hun igen glad for, at motorcyklen ikke var større. Generelt ser man sjældent kvinder på gaden i Pakistan, og Agnes viste en video, hvor hun kørte gennem en by, hvor man så flere Honda CG125 end kvinder. Hun kørte også gennem Lowari Tunnel, som er en 17 km lang tunnel. På den eneste var der fin solskin, mens der var overskyet på den anden side. Det var en mærkelig oplevelse at mærke at vejret skiftede sådan fra den ene side af bjerget til den anden side af bjerget. Hun kørte også igennem et område, hvor Taleban regerede, og fik derfor politieskorte. Det er lovpligtige at køre med hjelm i Pakistan, men det gælder selvfølgelig ikke for politiet, så de havde ikke hjelm på. Efter en rejse på 6 uger, kørte hun tilbage til Gilgit, afleverede motorcyklen, og tog tilbage til Islamabad, inden turen gik hjem til Danmark.

Tak til Agnes for et fantastisk godt foredrag, og tak til Himmerlands Nimbusklub for invitationen.

Redaktøren