2022-08-22 – Vendsysselturen

Mandag den 22. August
Vi kørte fra Aalestrup kl. 10:15 mod Aars, videre mod Blære, Ejdrup og til Halkær, hvor vi gjorde et lille stop ved Else og Martin. Så fulgtes vi med dem videre mod Nibe havn, hvor vi skulle mødtes med de andre. Der spiste vi vores middagsmad. Derefter kørte vi af de små veje mod Aalborg, over Nørholm og Restrup Enge til Hasseris, langs med Strandvejen ned til broen mod Nørresundby. Det gik fint med at komme igennem Aalborg. Vi kørte videre mod Aabybro og Pandrup mod Saltum og drejede fra mod Kettrup. Vi ankom til campingpladsen kl 14:30, hvor vi fik udleveret nøgler til hytterne. Så skulle der pakkes ud og sættes telt op, inden der var kaffe. Da teltet var sat op blev der gjort klar til at grille til aften. Henrik Stück havde lavet dessert til os i anledning af jubilæet. Det var budding med kirsebærsovs. Det var dejligt og smagte godt. Tak for det Henrik. Efter aftensmaden hyggede vi os i det nye telt.

Tirsdag den. 23 August
Dagen startede med at Kenneth og Jørgen gik en tur ned til vandet. Der var meget lavvande, så der var langt ud til vandet, så de snakkede om, at de næsten var i Norge. Da de kom tilbage hentede de rundstykker, og så var der morgenkaffe i teltet. Vi kørte fra campingpladsen kl 10:30, mod Ingstrup og Vrendsted. Derefter mod Brønderslev over Stenum og Linderup, Holte, Serritslev, Flyvbjerg mod Sterup, og Nylund mod Øster Vrå. Vi gjorde holdt ved Øster Vrå Kirke, hvor der var ryge- og tissepause. Da vi skulle køre igen, kunne Henrik ikke starte bilen, og da han havde “glemt” at lade boosteren op, så var den ikke til meget hjælp. De fik den startet med startkabler fra Kenneths Mustang. Så gik turen ellers til Ny Vraa Energipil, hvor vi spiste vores medbragte mad. Bagefter var der rundvisning, og de fortalte om produktionen og forskellige tyber af pil. Det var meget spændende at høre om. Der var udstilling af forskellige ting i pileflet, og der var flere, der fik købt noget med hjem. Efter rundvisningen blev der serveret kage og kaffe/the. Det var fine muffins og småkager. Vi kørte derfra ved 15 tiden, og så gik turen ellers hjemad. Vi var omkring Pandrup, da der var nogle, som skulle have tanket, og der var også nogle, der skulle handle lidt i Meny i Saltum. I løbet af eftermiddagen kom der 4 nye folk til. Der blev grillet til aften, og derefter hyggede vi i teltet.

Onsdag den 24. August
Dagens køretur var lavet af Helle og Karl Henrik, som en opfølgning på turen i 2017, hvor vi første gang var ude og se Gøl båden. Dengang stod den i en lade, mens de genopbyggede den. Siden dengang er de blevet færdig med restaureringen, og den er blevet søsat, så nu skulle vi ud og se det færdige resultat. Vi skulle være færdige til at køre kl 9:45, da vi skulle være ved Gøl båden mellem 10:30 og 11:00. Vi kørte mod Saltum, og drejede ved Saltum Kirke, mod Blokhus via Kaas, Moseby og Birkelse mod Gjøl. Da vi ankom fortalte de historien om båden og genopbygningen, hvorefter vi blev delt i to hold, da vi var så mange at vi ikke alle kunne være ombord på en gang. Vi var ikke ude og sejle, da det er en foreningsbåd, og derfor er der skrappe sikkerhedsregler for, hvor mange de må sejle med og så videre. Efter rundvisningen fandt vi nogle borde og bænke på havnen, hvor vi kunne sidde og spise vores medbragte mad. Der var også lidt læ. Efter middagspausen skulle vi hen og se Troldemuseet i Gjøl. Det var ikke så stort, men der var mange trolde, og på en skærm læste Ove Sprogø op af historien om troldene. Da vi skulle derfra kunne Torben ikke finde nøglen til Volvoen, og det viste sig, at han havde låst bilen op, og samtidig var han blevet forstyret, så han havde ladet nøglen sidde i døren. Da han havde rendt rundt for at finde nøglen i lidt tid, fortalte Sten ham at den sad i døren. Til julefrokosten blev Torben tildelt Fiduspokalen “Den gyldne bilnøgle” for denne situation (se forsiden). Derefter kørte vi hjemad over Aabybro, Knøsgaard, ud over Skovengene og Vester Hjermitslev tilbage til campingpladsen. Vi var tilbage omkring kl. 14:30, og så blev der lavet kaffe. Derefter slappede vi lidt af, inden vi skulle være klar til at køre til Biersted Kro, hvor vi skulle være kl. 18:00 til stegt flæsk. Der var som sædvanligt 3 forskellige slags flæsk med tilbehør, det smagte godt, og der var nok af det. Vi kørte en omvej hjem fra kroen over Vester Hjermitslev og Ingstrup til Grønhøj. Der var dukket nogle stykker af vores nordjyske medlemmer op på kroen (de var tilmeldt), og de fulgte med tilbage til campingpladsen til fælles hygge og kaffe i teltet om aftenen.

Torsdag den 25. August
Dagens køretur var lavet af Ulla og Ole, og vi skulle ned og se FL Buur Design. Vi kørte fra pladsen kl. 10:00. Vi var 12 biler der skulle af sted. Turen gik over Ingstrup, Vrendsted, Stenum mod Børglum, hvor vi drejede fra efter Linderup og Em. Derefter udenom Vrå by mod Rakkeby, hvor FL Buur Design ligger. Da vi ankom, blev vi budt velkommen, og vist ind i deres kantine, hvor vi fik en sodavand, mens Louise og Karsten, der har FL Buur Design, fortalte lidt om firmaet. FL Buur Design laver indtræk og polstrer biler og lastbiler (primært lastbiler), men laver også måtter og andet tilbehør til biler og lastbiler. Derefter var der rundvisning, hvor vi så, hvordan man laver indtræk og polstrer en lastbil, samt hvor meget en lastbil bliver skildt ad, før man begynder at samle den igen med det nye indtræk. Ude i gården stod en lastbil, som de lige var blevet færdig med, og som skulle leveres til en kunde i Sverige samme aften. Den var virkelig flot, med rød betræk og med guld pynt. Efter rundvisningen kørte vi videre for at finde et sted vi kunne holde middagspause. Vi kørte mod Vrå mod Tolstrup og Manna til Alstrup og til Lunden i Vester Hjermitslev. Lunden er et rigtigt godt sted at holde middagspause, da der er borde og bænke der er overdækkede, og så er der en rigtig fin park lige ved siden af. Efter middagspausen, gik vi over i parken. Den var virkelig flot med søer med Åkander, og en bro vi kunne gå over. Så blev det tid til at køre hjem igen til hytterne. Om eftermiddagen var der Krolfturnering ovre ved Ulla og Oles sommerhus. Det er blevet en god tradition, og jeg tror de fleste glæder sig til at spille. Det er hyggeligt, og der går lidt sport i, hvem der får færest slag. Vi var 4 hold af 4 personer til at spille Krolf, og jeg synes, det gik rimeligt for de fleste. Efter kampene blev der serveret kaffe og kage på terassen. Derefter gik vi en tur til stranden, og nogle var endda ude og bade, inden vi gik tilbage til campingpladsen, for at gøre klar til aften. Om aftenen blev der igen tændt op i grillen. Efter vi var færdig med at spise, blev der hygget og snakket imens vi fik kaffe.

Fredag den 26. August
Dagen startede med morgenkaffe i teltet, men ellers var der ikke planlagt nogen køreture. Fredagen er lidt en “fridag”, hvor man kan gøre hvad men har lyst til. De fleste kører dog en tur til Løkken om formiddagen, for at se på byen og handle lidt. Vi gik rundt, og så på de mange butikker i byen, handlede lidt, og var også nede ved vandet en tur. Så blev det tid til, at vi skulle tilbage til campingpladsen, og have noget middagsmad, så vi var klar til at tage imod dem, der ankom om fredagen, og skulle være med på turen i weekenden. I løbet af ftermidagen dukkede de nye folk op, og senere fik vi kaffe, ude imellem to af hytterne, hvor der blev stillet borde an. Lidt senere begyndte det at tordne, lyne og småregne, så folk fik travlt med at få lukket de åbne biler, og sat borde og stole ind igen. Vi havde ellers haft rigtig fin solskin hele ugen. Vi skulle jo grille igen til aften, men da det stadig småregnede, så blev grillen sat på Pia og Henriks terasse. Heldigvis kunne vi sidde i tørvejr i det nye telt, så det var dejligt. Da vi var færdig med at spise, var det også holdt op med at regne igen. Ud på aftenen holdt Pia en lille tale i anledning af, at der var 15 års jubilæum på Vendsysselturen, og hun kiggede lidt tilbage, og fortalte lidt historier fra de første ture. Hun afslørede også Vendsysselturens “Nøglebrædt”, da flere deltagere i løbet af ugen, havde haft lidt problemer med at finde bilnøglerne. Derefter gav hun ordet til Ulla og Ole, der stod for overrækkelse af præmier for Krolfturneringen. Det hold der havde brugt færrest slag var Else, Martin, Lars og Sten. Der var to personner, der stod lige i forhold til at have brugt færrest slag. Det var Lars og Jørgen, men da Lars havde lavet en “Hole in one”, så var det ham, der vandt præmien. Præmien for flest slag gik til Louise. Efter præmieoverrækkelsen, var der kaffe og kage, og derefter tid til at gå i seng, for vi havde jo også en travl lørdag, med en lille køretur, og træf på P-pladsen udenfor campingpladsen kl. 13.

Lørdag den 27. August
Vi kørte fra pladsen kl. 10, og turen gik over Ingstrup, Vrendsted og mod BørglumKloster, Vejby og Hundelev. Vi så en mejetærsker på turen, hvor der havde været ild i, den var helt
brændt af. Så nåede vi Hundelev og kørte mod Jelstrup, og videre mod Nørre Rubjerg, Rubjerg Kirke og Nørre Lyngby. Vi drejede fra mod Løkken og kørte langs med vandet, over Furreby til Løkken, hvor vi var på rundtur i byen, og så ellers tilbage til Grønhøj, hvor vi skulle have placeret alle vores biler på P-pladsen foran campingpladsen, så vi var klar til træffets start kl. 13. Vi var 13 biler, der var på den lille køretur, så det var jo meget fint. Til træffet var der omkring 35-40 biler. Man kunne købe burgere til middag. De var gode, og så var vi mætte. Vi sad og hyggede på pladsen til kl. 16, inden vi tog bilerne med tilbage til hytterne. Robin var allerede i gang med at grille gris til aften. Der var nogle, der ville en tur til vandet. Vi gik til bords kl 18:45 og fik serveret Lakseroulade med flutes til forret. Det var super dejlig, frisk og rigtig godt. Klubben havde givet et tilskud til hygge på turen fordi vi havde 15 års jubilæum, og nogle af pengene var gået til forretten. Deltagerne på turen vil gerne takke klubben for dette tilskud. Senere på aftnen skulle der traditionen tro bages vafler. Arne havde som sædvanligt sørget for vaffeldejen, og Ove og Torben stod for at bage og dele vafler ud.

Søndag den 28. August
Dagen startede med fælles morgenkaffe i teltet, og derefter skulle teltet pakkes sammen, og hytterne rengøres. Det var dejligt at vi for en gangs skyld kunne pakke teltet sammen i tørvejr.
Derefter gik turen hjemad igen. Vi kørte ad de små veje til Aggersundbroen, hvor vi spiste vores middagsmad, som vi plejer. Vi var Else, Martin, Jørgen, Kenneth og Jytte til at spise. Sten fulgte med til broen, men valgte at køre hjem, inden det kom til at regne. Han havde bestemt, at taget på bilen ikke skulle slåes op. Vi spiste middagsmaden i tørvejr, men lige før vi nåede til Aars begyndte det at regne. Vi har været meget heldige med solskin og dejligt vejr i år, da der kun kom den smule regn fredag eftermiddag/aften. Vi var tilbage i Aalestrup omkring kl. 14. Senere på eftermiddagen mødtes Henrik Stück, Jørgen og Kenneth ved klubhuset for at hjælpe Ove med at tømme lastbilen og få teltet, borde, stole og så videre ind i containeren.
Vi har haft en dejlig uge på Grønhøj Strand Camping.