2021-08-26 - 50cc på toppen

2021-08-26 – 50cc på toppen

Vi var 53 på knallert og 5 “påhæng”, der pakkede knallerterne på trailere og rullede mod Ålbæk camping, hvor vi skulle bo i hytter og campingvogne. Nogle, især pensionist banden, ankom tidligere på ugen, da der var dejligt vejr. Os “unge”, der endnu slæwer os trætte afsted på job, måtte vente til torsdag morgen, inden vi startede bil og trailer.

Torsdag den 26. august
Velankommet til Ålbæk og efter en hurtig indlogering, samt en hurtig fodring, så startede første tur med 53 glade, friske knallertfolk i et halvkedelig blæsevejr. Vi kørte mod Bindslev, hvor vi så en masse gamle knallerter, hos en meget entusiastisk knallertsamler. Derefter videre mod Bindslev fisketrappe, samt Bindslev gamle elværk, hvor de interesserede kiggede på noget maskinhalløj. Videre til Tversted blå ishus, hvor der var en forrygende vestenstorm, som gjorde, at vi, der ikke gad stå i km lang kø, for at spise is, fik sand i hele fjæset, for der blæste vild og tovligt. Ikke smart at smøre læbepomade på, og dernæst gå ned og få sand i fjæset. Jeg tyggede sand resten af dagen. Hjemad gik det ad små, fine veje og vi sluttede af med rigtig mange km med noget træls grusvej, der krævede, at vi var rimeligt koncentrerede om at styre knallerterne. Måske var det kun 1-3 km, men det føltes som 10 km. Hjemme stod aftensmaden på grill og hygge, og der blev, som sædvanligt, delt mange gode sjove minder og historierne blev bedre og bedre. Folk var friske, og sad længe oppe, og der blev vel også delt en enkelt flaske rødvin, samt et par øl hist og pist.

Fredag den 27. August
Fredag skulle vi på Læsø, men da det blæste vild og tovli, var vi allerede torsdag aften indstillet på, at Læsø færgen aflyste, så formand Bygholm måtte hurtig lave en ny tur, og takket være vores lokale Benno, der bor i Sæby, fik de hurtigt strikket et program sammen til fredag. Superflot klaret og Benno viste os en masse flotte steder omkring Frederikshavn. Vi susede op ad stejle, store bakker og min Maxi, der i lang tid har været medgørlig, tabte pusten opad en stejl bakke lige før Bangsbo Fortet, og den skød fuldstændig vildt, og dem bagved sagde, at der pulsede ud med røg. Straks stod en flok bekymrede mænd af deres knallerterne for at komme mig til undsætning. Jeg fik dog sparket bæstet i gang igen, og kom ovenud af bakken med æren i behold. Efter at have beset nogle af de store bunkers nedenfor Bangsbo Fortet, gik jeg frisk og frejdig tilbage til min nu afkølede Maxi, og begyndte professionelt at tage det meget tilsodede tændrør af. Det gik fint, og jeg tog fuldstændig professionelt et nyt tændrør frem, og lod som om, at jeg aldrig har lavet andet i mit liv, end at skifte tændrør. Illusionen om den handy og knallertkyndige Bodille brast dog, da jeg ikke kunne få en lille lortemøtrik af et tændrør, men gutterne havde jo gennemskuet mig, og straks kom de hjælpsomme gutter, og så fik jeg også lært nye udtryk, da Michael bad Henrik om en polygribtang. Jeg sagde klogt: “Nå er DET en polygribtang?” “Nej, det er en fladtang”. Så nu har jeg lært et nyt ord, og kan kloge mig med det fremover. Så kørte vi videre til endnu et flot udsigtspunkt, nemlig Pikkerbakken, som er superflot, og der er lavet en ny moderne udsigtsrampe, som pludseligt mindede mig om Norge. Efter en kort pause kørte vi ned ad en vildt brat sti, hvor selv de barskeste gutter holdt knallerterne på bremsen. Indtil vi kom ned i bunden, for så gik det bare op ad op ad op ad – en vildt lang bakke, hvor jeg og Maxien med nyt tændrør suste op og overhalede en masse. Videre i det meget kuperede og vildt smukke landskab “ovenpå” Frederikshavn. Nu skulle vi tilbage mod Wilmas Café, hvor vi skulle spise aftensmad – bøf med løg og godt med brun sovs – så vi fortsatte med fuld fart på, og jeg, som følte mig rimelig ovenpå, da jeg lige havde overhalet en masse, susede afsted, og fortsatte triumfen med at overhale – men så lige pludselig kom der bare en MEGET grim lyd fra motoren, og panisk nåede jeg at tænke “at nu sprænger motoren sgu i luften”. I stedet havde jeg tabt kæden! Jeg vidste jo, at der var følgebil med, så da jeg næsten kunne lugte bøffen, sagde jeg straks, at vi ringer til Allan (følgebil), og så må det være sådan. Men dælme nej, Preben havde et kædeled, og Birger sprang straks i gang med at skrue og makke, Anker kom med gode råd, og en karklud til oliefingrene, og Henrik var ved at gøre klar til at fotografere, og kommentere på endnu en havareret Puch. I løbet af små 10 min var Puchen på “benene” igen, og de glade, hjælpsomme drenge, samt jeg susede nedad mod Wilma og bøfferne. Tak gutter for jeres hjælp. I er så seje! Læsø bliver gemt til en anden gang, og vi havde en super god fredag, på trods af, at min Maxi skulle spille kostbar.

Lørdag den 28. August
Lørdag stod vi op til betydeligt bedre vejr, og vinden var blevetmere fornuftig. Efter morgenmaden startede vi mod Skagen ad lækre snirklede og fine stier ude i heden. Jeg læste senere at Hulsigstien ligger ovenpå gammel søbund, så tror da pokker, at den var bugtet og snoede sig. Det var en superlækker cykelrute og der var vildt mange cyklister, som vi måtte dele stien med. Irriterende at de brugte cykelstien – det ligner da ingenting, når vi kom 53 på knallert. På vej mod Skagen gjorde vi ophold ved Den Tilsandede Kirke, og derefter videre ind i Skagen, hvor vi så et motormuseum med ca. 1 million motorer, og så skal jeg da love for, at drengene sprang rundt. Ligesom vi tøser gør, når vi er i en skobutik. Der blev kigget og snakket klog motorsnak, mens vi tøser hyggede os med vores “kloge tøsesnak”. Der kan ikke være noget, der interesserer alle, men det lød nu meget godt, da de store motorer tøffede med få omdrejninger i minuttet. Nu kom et af dagens højdepunkter. Vi blev afhentet af formanden fra den lokale knallertklub “Topstykket” i Skagen, og de havde grillet pølser til os. Og hvilke pølser – Tican kæmpefrankfurter på 230 gram pr stk! Hold nu op, der blev gnasket. En del af de seje gutter havde bedt om 2 stk, så der var nogen, der kæmpede lidt med 460 gram kød, men for dælen de var gode. Og hyggeligt at møde nogen Skagen folk med samme interesse. Nemlig knallerter og mad! Og maxi Kjeld var glad – han fik pølser. Videre mod Grenen, hvor vi holdt lang pause og nød udsigten, og det lækre vejr. Fra morgenen var vi godt påklædte, men efterhånden blev leggings, sokker og tykke trøjer afmonteret og vi fik sol i kæberne. Jeg blev, som sædvanlig, rød i bærret og lignede en, der havde bællet 3 flasker vin. Nu kørte vi, efter et lille ophold inde midt i Skagen, videre mod solnedgangspladsen i Gammel Skagen. Her sprang folk hen i kø for at æde is. De 460 gram pølser var åbenbart fordøjet. Jeg gik ned for at soppe, men pludselig blev vi kaldt til knallerterne, for der var pludselig kommet mørke skyer, og da nogen åbenbart frygtede vand, så susede vi hjemad. Jeg tror ikke, at der var nogen, der nåede at få is. Men vi nåede hjem uden problemer. Og dog, for jeg var ved at forulykke, fordi jeg skulle strække de gigtplagede ben, så jeg strejfede lige stien, og var ved at slingre så meget, at ham bagved nåede at gå i panik ved tanken om, at jeg landede på ham. Men jeg fik styr på Maxien, og nåede hjem med æren i behold. Aftensmaden skulle vi indtage på Aalbæk Badehotel, og de fleste kørte på knallert derhen, men de to friske Puchbedster, travede derhen. Middagen bestod af gammeldaws oksesteg, råmarinerede tyttebær, asier og FLØDESOVS, samt kartofler og baconbønner. Det smagte supergodt, og de fleste var oppe og forsyne sig flere gange. Hjemme gik der igen gode historier i vores aftenhygge, og vi sad ude under halvtaget i hytterne med stearinlys, og kunne høre regnen smådryppe. Mega hyggeligt! Jeg blev dog pludselig mega søvnig, og måtte desværre kravle til køjs.

Søndag den 29. August
Søndag var jeg til gengæld vågen før kl. 6 og mine hyttekammerater oplevede da endelig, at jeg lavede noget, for jeg satte både kaffe over og dækkede bord. Vi fik hytten rengjort og betalt, sagt farvel og på gensyn til alle vores hyggelige knallertvenner, og så gik turen hjem til Østrup.

Tak for 4 lækre dage i Nordjylland til hele flokken og formand Bygholm, for igen igen at have arrangeret en fantastisk tur. Vi har et supersammenhold, og det er så lækkert at mødes hvert år, og dele vores fælles interesser. Og i år havde vi igen en del unge mennesker med. Det er så herligt, at der er en aldersbredde fra omkring 18 år til omkring 75. Og at der er den mega hyggelige stemning, og at vi snakker og hygger på tværs af både alder og køn. Tak til alle jer hjælpsomme gutter, der iler til hjælp, når jeg panisk står og kigger fortvivlet på en tvær Maxi.