2021-08-23 - Vendsysselturen

2021-08-23 – Vendsysselturen

Mandag den 23. August
Kenneth kom til Aalestrup ved 9 tiden, og vi fik pakket bilerne. Kl 10:45 kørte vi mod Aggersundbroen, hvor vi skulle mødes med de andre. Vi var i alt 12 personer. Da vi havde spist vores medbragte mad, kørte vi mod Brovst, ud over Sandmosen til Saltum og videre til Grønhøj Strand Camping, hvor vi fik nøglerne udleveret til vores hytter, så vi kunne få pakket ud. Derefter kom Ove over med lastbilen med telt, borde og stole, så vi kunne få det stilt op, inden vi kunne få vores kaffe. Efter kaffen var der hygge, indtil der var aftensmad. Pia og Henrik ville give forret og dessert, som tak for opmærksomheden ved deres sølvbryllup. Menuen bestod af tunmousse til forret, og budding med kirsebærsovs til dessert. Henrik havde kogt buddingen og både den og tunmoussen smagte henrivende. Mange tak for det, det var en fin overraskelse. Efter aftensmaden var der hygge i teltet med meget god snak.

Tirsdag den 24. August
Vi tog morgenkaffen på Pia og Henriks terrasse, da der var det dejligste solskinsvejr. Der var arrangeret køretur med afgang kl. 11:30 til Midtvendsyssel Veteranklub, som ligger i Vester Hjermitslev, hvor vi skulle se og høre om deres klub. De har de dejligste klublokaler, hvor vi kunne sidde og spise vores medbragte mad, mens han fortalte om klubben og deres aktiviteter. De har ca. 170 medlemmer. Efter rundvisningen gik turen videre mod Brønderslev, men vi drejede fra i Manna og kørte via Stenum mod Vrendsted. I Stenum kørte vi mod Børglum, Hundelev og Sdr. Harritslev. Vi kørte på vejen nedenfor Rubjerg Knude Fyr, som vi var oppe at se sidste år. Det er jo blevet flyttet længere ind i landet, ellers var det røget i havet. Vi kørte videre mod Nørre Lyngby, men der var ingen steder, hvor vi kunne få så mange biler parkeret, så turen gik videre mod Løkken, hvor Pia og Henrik skulle handle i XL Byg. Vi fik tanket benzin på Musstangen i Løkken, og så kørte vi hjem til Campingpladsen, hvor vi fik sat borde op uden for hytterne til kaffe. Vi grillede til aften og spiste i teltet. Der var også rester af tunmousse og budding fra mandag aften, som vi skulle have spist. Hygge i teltet og lidt blandet snak, hvor vi fik drøftet mange ting.

Onsdag den 25. August
Vi startede med rundstykker i teltet. Det havde blæst meget om natten, så mange af pløkkerne i teltet var rykket op. Dagens køretur gik til Vildmoseporten, hvor vi skulle have en guidet rundtur både på museet og ude i Store Vildmose. Vi skulle køre fra Campingpladsen kl. 11:00, og være derude kl. 11:30. Ude ved Vildmoseporten mødtes vi med de nye, der ankom om onsdagen. Vi var rundt og se stuehuset, som var fra 1934-1935, samt udstillingen om de 19 gårde, som de havde i alt. Der var også plancher med lidt historie om de 19 gårde i Store Vildmose. I forbindelsen med opdyrkningen af Store Vildmose, blev der i 1935 af staten oprettet en såkaldt opdrætningscentral, som var en karantænestation for ungkreaturer, som ikke var smittet med smitsom kalvekastning eller kvægtuberkulose. Der blev købt 3000 ha af Store Vildmose af Birkelse Gods. Mosen blev kultiveret, og der blev bygget 19 historiske staldgårde, samt den såkaldte “Centralgård”, hvorfra et personale på op til 80 landvæsenelever røgtede dyrene. På disse 19 gårde stod kreaturerne vinteren igennem, og om sommeren græssede de i Store Vildmoses græsmarker, der har grøfter på alle 4 sider. I slutningen af 40erne påbegyndte man afviklingen af karantænestationen, og den vestlige staldlænge på gårdene blev indrettet til beboelse, og staldgårdene blev bortforpagtede. Efter restaureringen, som fandt sted fra 2004-2007, kan man opleve gård 18, som den så ud i 1949. I dag hedder gården “Vildmoseporten”, fordi den gennem udstillingen “Mosekonens land”, giver inspiration og ideer til at opleve Store Vildmose på egen hånd. Gården skal give besøgende en totaloplevelse af et stykke Danmarkshistorie. Der var også en stor gildesal i en af længerne, som blev lejet ud til fester og andet. Efter rundvisningen skulle vi ud i mosen, og se et udsigtstårn. Platformen er beliggende syd for Dammosegård, med en fantastisk udsigt over Højmosen. Der var nogle, der gik en tur ud i mosen sammen med guiden, og her fik de, med en lang jernstang i flere sektioner, demonstreret hvor dyb mosen er. Der var ca. 4 meter ned til fast bund. Det var lidt sjovt at gå derude, og mærke hvordan det hele gyngede. Så gik turen hjemad over Sdr. Saltum til Grønhøj. Vi fik kaffe da vi kom hjem, og så gik Kenneth, Jørgen og jeg en tur til stranden. Der var store bølger på vandet, og det havde blæst med sand, så det lå i store bunker på stranden. Der var nogle ude at bade, og andre havde sat drager op. Vi skulle være færdig til at køre til Biersted Kro til kl. 18:00, hvor vi skulle have stegt flæsk med tilbehør. Vi var 38 personer fra klubben, og det var virkelig flot. Det smagte godt, og der var nok af det. Efter vi havde spist, kørte vi til Brønderslev, hvor Ole havde fået at vide, at der var træf med veteranbiler. Der var desværre en del, der allerede var kørt hjem, men der var stadig en del biler at se på, så vi gik lidt rundt og kiggede, og fik en snak med ejerne. Turen fra Brønderslev og hjem gik over Øster Hjermitslev, Manna, Vester Hjermitslev, op til Ingstrup og Grønhøj Strand Camping. Herefter var der hygge i teltet.

Torsdag den 26. August
Efter morgenkaffen og rundstykker var der opvask, og tid til at sætte batteri til strøm, inden vi kørte en tur til Løkken. Vores batteri til folkevognen gik død, lige som vi ankom til Grønhøj om mandagen. Martin havde bestilt, og hentet et batteri til hans Volvo, da han også havde lidt problemer med strømmen. Ved nærmere eftersyn viste sig bare at være en løs forbindelse, så vi kunne købe det, han havde bestilt og hentet. Da vi kom hjem fra Løkken, var der tid til middagsmad inden vi skulle over til Krolfturnering hos Ulla og Ole kl. 14:00. Vi var 5 hold, og nåede at spille alle sammen, inden der var kaffe og kage. Vi skulle grille til aften. Ud på aftenen var der præmieoverrækkelse, fordi der var nogle, der skulle hjem fredag formiddag. Holdet der vandt var Ingrid, Pia, Sten og Grethe. Den der havde færrest slag var Sten, fordi han havde 3 “Hole in one”. Han fik en Pokal. Den der havde færrest slag uden “Hole in one” var Jørgen. Det var Henrik, der havde brugt flest slag. En rigtig god eftermiddag og aften. Tak til Ulla og Ole for Krolftuneringen.

Fredag den 27. August
Dagens køretur gik til Øster Brønderslev, hvor vi skulle se en flot privat modeljernbane. Vi skulle være der kl. 10:30, og havde et par timer til at se det. Det var en meget stor og flot jernbane med skinner i flere etager. Det var store tog og vogne. Mange flotte huse, som han havde købt og selv samlet. Da vi var færdig med rundvisningen, fik vi lov til, at sidde i hans store garage, og spise vores mad, da det småregnede lidt, så det var jo dejligt. Da vi kørte derfra, kørte vi mod Øster Hjermitslev op efter Vrå og Em, videre til Børglum og forbi Børglum Kloster til Løkken. I Løkken var der nogle, der skulle handle, og andre skulle have benzin på bilen. Vi kørte fra Løkken og hjem til Campingpladsen, hvor der var nogle, der gik en tur til stranden, selvom det blæste meget. Vi ventede på dem, der skulle komme fredag og blive til Søndag. Der var 8 nye folk. Der blev grillet til aften, og ud på aftenen til kaffen var der pæretærter med flødeskum, som Dorthe kom med. Det er jo blevet en tradition, og de smagte dejligt. Mange tak for det Dorthe. Efter tærten var det så tid til at gå i seng, for vi skulle være klar oppe på parkeringspladsen kl. 9:30, da der skulle tages billeder af alle bilerne.

Lørdag den 28. August
Vi skulle være oppe på pladsen kl. 9:30, da der skulle tages billeder af alle bilerne. Der var 15 stk i alt og en lastbil. Vi skulle ud at se en samling af mange forskellige ting på en gård, der hedder Kalumgården. Vi skulle være der kl. 10:30. Vi kørte mod Vester Hjermitslev og Manna mod Store Vildmose, og drejede mod Brønderslev, og ud af Starengvej, hvor ejerne havde en stor udstilling af mange traktorer, knallerter, biler, radioer, båndspillere, dukkehuse, dukkevogne, dukker, og mange mange andre ting. Det var imponerende at se og høre om. Dem der har stedet hedder Jørgen Jensen og Lis Ladekarl. Lis stammer fra Vesterbølle, og havde barndomshjem, ved siden af min Jørgens hjem, så det var lidt sjovt. Der blev udvekslet mange minder fra deres barndom. Vi sad i deres udstilling og spiste vores mad. Da vi kørte derfra, var der nogle, som ville til Blokhus, og have en is, da vejret jo var fint. Vi havde besvær med at finde en parkeringsplads, hvor vi alle kunne være, så nogle holdt inde på et torv, andre på en anden plads. Vi var nogle stykker, der holdt nede på stranden. Der kunne vi også købe is. En vaffelis med kugler og guf. Så kørte vi fra Blokhus og hjem til hytterne. Robin var blevet forhindret, så han havde sendt sine forældre til at komme og grille gris, med kartofler og salat til. Robin har grillet for os i nogle år efterhånden, og selvom det i år ikke var ham selv, der stod for det, så smagte det henrivende som altid. Senere på aftenen fik vi vafler. Det er også en tradition, som der ikke skal laves om på. Inga og Arne sørger for ingredienserne, og Else sørger for at røre dejen sammen. Mange tak for det til dem. Det var Ove og Rasmus, der bagte vaflerne, og Louise der serverede dem. Hun var klædt ud ligesom servitricen Fie i Badehotellet, så der var stil over serveringen til os. Derefter var der bare hygge hele aftenen og god snak. Der er altid noget, der skal drøftes. Vi var godt trætte allesammen, så kl. 23:00 var der ro og slukket lys i teltet. Vi fik lidt småregn om aftenen, men det var holdt op med at blæse.

Søndag den 29. August
Vi startede dagen med morgenkaffe med rundstykker og en kage, da det jo var søndag. Vi skulle have pakket sammen og hjem. Der var nogle, der begyndte at tage teltet ned, mens andre pakkede og gjorde hytterne rene. Så blev der sagt farvel og på gensyn til dem, der ikke ville med til Aggersundbroen og spise middagsmad. Der skulle også afleveres nøgle og kort til Mette og Rene, der har campingpladsen, og sige farvel og på gensyn til næste år. Else, Martin, Steen, Kenneth, Jørgen og Jytte fulgtes ad til Aggersundbroen, hvor vi afsluttede turen med middagsmad, ligesom vi startede den om mandagen. Mens vi sad der, kom Ove og Grethe kørende i lastbilen. Jens, Lillian, Dorthe og Mads kom også, men de gjorde holdt ved cafeteriaet på den anden side af broen. Lidt efter kom Louise og Rasmus også og kørte forbi. Så sagde vi farvel til Else, Martin og Steen. Herefter gik turen mod Aars og videre til Aalestrup. Vi fik tømt bilerne, og så kørte Kenneth til Skive.

En rigtig fin tur med mange gode oplevelser og nogenlunde fint vejr. Kun storm og blæst en dag og nat.