2021-06-03 - 50cc Bornholm

2021-06-03 – 50cc Bornholm

Torsdag den 3. Juni 2021
Vi ankom til Møllers camping i Dueodde, som viste sig at være en mega dejlig plads ca ½ km fra den skønneste strand ved Dueodde. Vi boede i dejlige hytter, der lå overfor hinanden og nærmest dannede en gade, hvilket gav et super fællesskab, og det var nemt at komme rundt på besøg, og dele en kop kaffe eller nyde en bette øl. Efter ankomst, morgenmad og indlogering kørte vi en mindre tur. Vi samledes på en stor p-plads oppe ved campingpladsen, og der var som sædvanlig mange oppe at fotografere og smile/vinke til os. Kjeld, som kørte først, orienterede om dagens tur, færdselsregler osv, og eftersom vi var en kæmpeflok, så havde vi både en “bagmand”, nemlig Per Poulsen, og i midten var Rene Støvring, og de havde headset i hjelmen, så ingen blev glemt, og evt nedbrud blev ordnet uden, at det krævede reserveknallerter (de to første dage). Vi kørte ad små kønne veje mod Nexø, forbi Balka Strand og endte i Svaneke, hvor vi holdt pause, og nogen nåede at besøge bryghuset og smage en Svaneke pils. I udkanten af Svaneke indtog vi vores frokost på et stort røgeri. Der var flere, der fik “Sol over Gudhjem “ eller stegte saltsild, og så var vi nogen, der holdt os til de kendte fiskefrikadeller eller fish and chips. Det var et dejligt sted, og udsigten var så lækker, lige ud over det smukke blå hav. Jeg fik en Svaneke øl, der hed mørk guld. Den kan anbefales, da den var megagod. Vi kørte hjemad uden problemer, og resten af dagen stod på social hygge, samt lidt skruen på knallerter. Aftensmaden, som Doris og Kjeld havde fået et catering firma til at stå for, bestod af hakkebøf, rigeligt med løg, kartofler og brun sovs, og hverken størrelsen på måltidet eller smagen kunne man klage over. Som vi siger på jysk, det var “gur føe”, og der var nok af det. Da de fleste havde rejst om natten, og vi havde set og oplevet en masse i løbet af torsdagen, faldt der hurtigt ro over flokken, og der blev en mat stemning i “gaden”, og forholdsvis tidligt blev der ro i de små hytter/campingvogn.

Freadg den 4. Juni 2021
Fredag vågnede vi igen til smukt vejr, og os, der ikke var så gode til at bruge solcreme, var blevet noget røde i “kæwern”, og jeg lignede i hvert fald en indianer. Denne dag startede vi igen af små fine veje, og nød igen den smukke bornholmske natur, der bød på blomstrende frugttræer, Syrener, Sejlerøn træer, der var helt hvide af blomster, masser af Guldregn, Kastanjetræer med lys i og Rapsmarker, der lyste op i det grønne. Kort sagt: Vi var der på den smukkeste årstid. Vi kørte mod Gudhjem, men holdt dog en kort pause i Bølshavn, hvor vi lige fik aftalt taktikken videre. Vi skulle op af Ypnasted bakken, som var rimelig stejl og lang, så de små knallerter skulle køre først op, og derefter blev de store gearknallerter sluppet løs. Taktikken virkede, vi på små knallerter kom op uden problemer. Jeg nærmest fløj op, til stor overraskelse for både mig selv og andre, der tidligere har set mig “slæwe” en tvær Maxi op af bakker. Så humøret var højt, da vi ankom til Gudhjem, hvor vi indtog frokosten, og havde så dejlig lang pause, at vi kunne komme lidt rundt og se på byen. Da vi kørte videre, skulle vi op af en helt speciel stejl bakke, hvor trafikken var ensrettet (og gud ske lov for det med alle de sving), og der var masser af hårnålesving, hvor de seje nærmest lå ned med knallerterne. Igen kom vi alle op og stemningen var lige så høj som bakken, da vi kørte videre, og endte ved helligdomsklipperne. Smuk udsigt, som de fleste af os var nede at se og fotografere. Så gik det ind over landet mod Østerlars rundkirke, som er den største af de 4 rundkirker på øen. Vi var nogle, der var inde og se den meget smukke og særprægede kirke. Og vi var nogle få, der var oppe i tårnet. Det var en stor oplevelse. Jeg læste mig til, at kirken foruden de kirkelige formål, også havde et forsvarsmæssigt formål. Derfor de metertykke mure, små skydeskår og det fascinerende kegletag, der blev båret af et virvar af støttespær og en lodretstående bjælke, der blev kaldt “en konge”. Den støttede taget. Imponerende bygværk, som jeg er glad for, at jeg så, selvom trappen derop var smal, og vi absolut kun kunne gå en af gangen. Derefter gik turen hjem, og aftenen blev afsluttet med lækre Wienersnitzeler, brasede kartofler og rigeligt brun sovs. Igen blev der hygget og snakket rundt omkring “i gaden”, og denne aften holdt nogen ud i længere tid. Jeg hørte, at nogen havde tømt en whisky flaske, hvilket gav en del snorken om natten, og der skete sikkert også andre spændende ting andre steder. Men ved midnat var der ro overalt. En supergod dag var til ende.

Lørdag den 5. Juni 2021
Lørdag, hvor vi skulle køre sammen med 4-5 bornholmske klubber og en enkelt klub fra Haslev (Sjælland), samledes vi nede ved en stor p-plads, og der kom rigtig mange knallerter, og det var et flot syn, da vi linede op til dagens fotografering og gensidig beundring og interesse fra de andre. Jeg mener, at der var omkring 80 knallerter. Igen en god briefing om kørsel og overholdelse af færdselsregler. Det var formanden for en af de bornholmske klubber, der førte os, med Kjeld som nummer 2, og igen var vores bag- og mellemmand klar, så vi ikke blev væk/ikke fik hjælp. Trygt og godt at vide, når vi kørte på de fremmede veje, at Per og Rene var klar til at “samle os op”. Vi kørte ad masser af bitte små veje og ind gennem skovstier/steder, som selv nogen af bornholmerne ikke havde set. Der var enkelte små nedbrud, og en enkelt omkørsel, som ham, der kørte forrest, ikke havde planlagt, så i stedet førte han os ad andre veje, og jeg tror ikke, ret mange opfattede omkørslen. Første pause blev holdt et sted med toilet, og især os piger travede rimeligt hurtigt derop (nogen gange har mænd det nemt, de kan bare smide “ormen” ud bag en busk, hvor vi tøser kræver lidt bedre forhold). Efter en del kørsel ad mindre veje/stier, der fik mange af os til at mindes løbet i de svenske skove, fortsatte vi op ad kysten mod Allinge – Sandvig, hvor vi kørte langs en utrolig smuk strandstrækning med masser af klipper ude i vandet. Vi nåede vores frokoststed, hvor vi havde fået et godt tilbud. En flæskestegs sandwich og en øl /vand til 68 kr. Så det var noget, der passede jyderne: både en død, grillet gris og øl til små penge. Køen på ca 80 personer blev egentlig forholdvis hurtig afviklet, og vi kørte videre, stadig ved godt mod og stadig uden voldsomme knallertnedbrud. Der var et enkelt tabt udstødningsrør, og nogle, der væltede, men heldigvis uden personskader undtaget (måske) lidt såret stolthed, samt en tabt kæde, alt heldigvis i småtingsafdelingen. Så kørte vi op mod Hammerknuden. Igen ad små veje, som blev mindre og mindre og stejlere og stejlere. Gårsdagens succes med at lade de små knallerter få tilløb, kunne ikke udnyttes på de snørklede stier, så flere af os på små knallerter blev gang på gang overhalet af store knallerter, og nogle af os måtte lide det ultimative nederlag: Vi måtte af og trække. Øv med øv på. En Maxi er rimelig tung at “slæwe” op af stejle bakker, og måske var vi i dårlig kondi eller for fede. I hvert fald var vi “4 Maxier”, der pludselig befandt os “Palle alene i verden“, og vi tog en hurtig beslutning, og vendte hjem til campingpladsen. Vi fik at vide, at vi var gået glip af den flotteste udsigt mellem Hammerknuden og Hasle, men vi havde fået nok af små stejle grusstier og tvære Maxier, så vi fortrød IKKE vores valg. De seje fortsatte, og havde en noget udfordrende tur, hvor de kørte ned af en bakke med et fald på 22%. Det gik godt, men havde krævet gode bremser og styr på knallerten. Sejt gjort. Hjemme blev dagens oplevelser drøftet. Aftensmaden, som igen var rigtig lækker, blev indtaget. Det var mørbradbøf, kartofler og champignonsovs. Dejligt bare at kunne gå op og sætte sig til et dækket bord, og bare fylde mad i mulen, og forlade stedet igen uden at slås om opvask/oprydning. Supergodt organiseret af Doris og Kjeld. Under aftenhyggen blev der snakket og grinet af de mange (heldigvis mindre uheld), og der vil være mobberier til mange klubmøder fremover. Heldigvis ved vi alle, at i klubben hører gode, kærlige drillerier sig til, og bliver man ikke drillet/mobbet er man udenfor, og at drillerierne er lidt en “kærlighedserklæring”.

Søndag den 6. Juni 2021
Søndag var rejse hjem/pakkedag, og det blev heldigvis rimelig nemt overstået, og kl 10 var alle biler, trailer og knallerter ude, og vi var klar til en sidste mindre tur, som gik ad små veje rundt i nærområdet, hvor Kjeld havde trådt sine små barnesko. Vi endte ved en vingård, hvor ca halvdelen af flokken var inde og få en rundvisning og en lækker frokost. Derefter gik turen mod færgen.

Vi har kørt rigtig mange kilometer i det smukkeste landskab. Lørdag, hvor vi kørte længst, kørte vi 116 km. Vi spiste det lækreste mad rundt omkring, og drak nogle gode øl/godt vin. Vi har virkelig nydt Bornholm, som for mig bliver et gensyn engang, måske på cykel, for det er en superdejlig ø med ialt 235 km cykelveje. Jeg tror bestemt, at mange andre også har planer om at vende tilbage, og have lidt mere tid til at fordybe sig i de mange flotte steder. Tusind tak til alle ca. 50 fra Aalestrup Classic Bil og MC Klub og tak til Doris og Kjeld, samt deres dygtige hjælpere. Også tak til de Bornholmske klubber, som havde brugt en hel lørdag på at køre rundt sammen med os. Det kunne være hyggeligt, hvis vi kunne gøre gengæld. Tror dog ikke vi kan byde på stejle bakker.