2020-08-17 - Vendsysselturen

2020-08-17 – Vendsysselturen

Vendsysselturen var egentligt aflyst i klubregi, men nogle stykker tog intitiativ til at arrangere turen i privat regi. Historien og billederne er derfor delt af de deltagende personer som privat personer, og ikke som repræsentanter for klubben.

Redaktøren

Mandag den 17. August
Vi kørte fra Aalestrup kl. 11. Kenneth i BelAiren og vi kørte i Folkevognen mod Aars og videre mod Aggersund, hvor vi skulle mødes med de andre ved broen og spise frokost. Vi var 6 biler og 10 mennesker. Efter frokosten kørte vi fra Aggersund mod Brovst, derefter Birkelse og så mod Saltum. Undervejs kørte vi forbi Etly Klarborgs butik med nisser. Vi ankom til Campingpladsen kl. 14, hvor vi fik tømt biler og pakket ud. Derefter kom Grethe og Ove over med lastbilen med telt og borde, der blev stillet op, og så var der hygge med kaffe og kage, inden vi skulle til Fårup Skovhus, hvor vi skulle have Winerschnitzler til aften. Den var (i de fleste tilfælde) god og mør, men bare alt for stor. Da vi var færdig med at spise, kørte vi tilbage til campingpladsen, hvorefter vi hyggede i teltet med kaffe og kage.

Tirsdag den 18. August
Vi startede med morgenkaffe med rundstykker i teltet. Derefter var der en opvask, der skulle klares, hvorefter der skulle skrabes kartofler til 16 mennesker til vores sammenskudsgilde om aftenen. Da både Kenneth og Jørgen hjalp til, så var det hurtigt klaret. Derefter var der snak, og hvad folk ellers fandt på til middag. Kl. 13 skulle vi over til Ulla og Ole i deres sommerhus og spille krolf. Det plejer ellers altid at være om fredagen vi spiller krolf, men fordi de have lovet regn om fredagen, så flyttede vi det til om tirsdagen. Alle 3 hold nåede lige at blive færdige inden det begyndte at regne. Så trak vi indenfor og hyggede os med kaffe og kage. Det var dejligt, og tak til Ulla og Ole fordi vi måtte komme over og spille hos dem. Så skulle vi ellers hjem og have set til flæskestegen, og have kartofler sat over og koge. Else lavede sovs og Jørgen varmede rødkål. Som sagt var det et sammenskudsgilde, hvor Grethe og Ove havde flæskestegen med, Else og Martin sørgede for sovs og rødkål, Ole og Ulla havde rødvin med, og vi havde nye kartofler fra haven med. Tak til alle, der bidrog til sammenskudsgildet. Til aftenkaffen fik vi æblekage, som Inga og Arne havde med. Det var lækkert at slutte dagen af med. Også mange tak til dem.

Onsdag den 19. August
Vi startede med morgenkaffe i teltet, hvorefter vi skulle have lavet madpakke til turen, hvorefter vi kørte til Aggersund og hentede de 3 nye hold, som skulle være med resten af ugen. Vi spiste frokost med dem ved broen, hvorefter vi kørte ad små veje tilbage til hytterne igen. Vi var inde og handle lidt i Meny i Saltum, da vi skulle grille både torsdag og fredag aften. Vi fik købt kød og salat. Det begyndte at regne, det var ærgerligt. Så vi lavede kaffe og hyggede i teltet, inden vi skulle til Biersted Kro og have stegt flæsk kl. 18. Vi kørte fra campingpladsen kl. 17 med retning mod Biersted. Vi fik alt det flæsk vi kunne spise, og det var som altid rigtig godt. Så gik turen hjemad ud over Vildmosen. En rigtig flot tur, med en flot solnedgang. Derefter hygge i teltet, hvorefter der var overrækkelse af præmier for krolfturneringen. Else, Martin, Ove og jeg vandt første præmie, som det hold der brugte færrest slag. Vi fik chokolade guldbarrer. Den spiller, der havde færrest slag (og tilmed en Hole in one) var Sten, og det vandt han en flaske vin for. Der var også præmie til den, der havde brugt flest slag, og det var Kjeld. Han fik en pose lossepladsen slik og et par ting mere. Vi plejer ellers først at have præmieoverrækkelse om lørdagen, men fordi Inger og Kjeld kørte hjem torsdag formiddag, var vi nødt til at klare det onsdag aften, da Kjeld jo ellers ikke kunne få sin præmie.

Torsdag den 20 .August
Igen startede dagen med morgenkaffe og lave madpakke til dagens køretur. Kenneth havde lavet køretur, og vi skulle være klar til at køre fra Campingpladsen kl. 10. Vi skulle til Thorup Strand, hvor vi blandt andet skulle se bådene fra TV-serien “Gutterne på Kutterne”. Vi kørte fra Grønhøj kl. 10 mod Pandrup og Kaas. Der mødtes vi med Helle og Karl Henrik, som også gerne ville med på turen. Derfra gik turen mod Sandmosen, hvor vi måtte holde til højre for 2 ambulancer, der overhalede os med fuld udrykning. Vi kørte et stykke på de meget ujævne betonveje, som tyskerne byggede under krigen. Derefter kørte vi mod Halvrimmen inden vi drejede fra mod Tranum, og videre mod Fjerritslev. I Fjerritslev måtte vi lige køre en lille omvej på grund af noget vejarbejde, men det blev også klaret. Herefter mod Klim og Vester Thorup. Her gjorde vi holdt ved “gutternes” fiskebutik, hvor der kunne handles fisk. Da vi var færdige med at handle kørte vi mod Thorup Strand, hvor vi fik vores middagsmad i et dejligt rundt madpakkehus med borde og bænke. Det regnede lidt, men der var tørt til at sidde og spise. Herefter kørte vi ned til stranden for at se bådene. Det var planen at vi skulle gå en tur på stranden, men vejret var ikke for godt, så det blev kun et kort ophold på stranden. Herefter kørte vi mod Klim Strand, og videre mod Grønnestrand, hvor vi skulle se Lyngmøllen. Derefter videre mod Svinkløv Badehotel, hvor vi skulle se hotellet, som var blevet opført igen efter branden. Det er et rigtig fin hotel nu, og heldigvis genopført i den gamle stil. Det var planen, at vi skulle have kaffe på en rasteplads med borde og bænke tæt på hotellet, men det regnede stadig, så Kenneth besluttede, at vi kørte direkte hjem til hytterne, hvor vi så kunne få vores the og kaffe i teltet. Der kunne vi sidde i tørvejr. Til aften grillede vi. Derefter var der fælles hygge og god snak om turen, og diskussion om forskellige emner.

Fredag den 21. August
Dagen startede som vanligt med morgenmad i teltet. Det regnede lidt, og på grund af kondens, var der også lidt brusebad fra teltet. I løbet af formiddagen tog regnen til, og der kom også lidt torden. Der var 2 hold, der kørte hjem, og så kom der et nyt hold, som skulle blive til om søndagen. Efter middagsmaden klarede det op, og der kom endda solskin, så vi kørte en tur til Løkken. Vi skulle have benzin på begge biler, så de var klar til køreturen om lørdagen. Da vi kom til Løkken, sad der et par turister uden for Brugsen. Det var Inga og Arne, der også havde været ude at handle lidt, og nu sad på en bænk, og fik sig en hotdog og en sodavand. Vi gik en tur igennem byen, og så tog vi trapperne ned til stranden, gik langs med stranden, indtil vi kunne komme op til byen igen. Så besluttede vi os for, at vi skulle have en is, nu da det var blevet solskin. Derefter var det tid til at vende næsen hjemad, inden vi skulle grille til aften. Ud over det nye hold, der skulle blive til søndag, så ville Jens, Lilian og Dorthe komme og spise sammen med os og hygge fredag aften. Dorthe havde traditionen tro pæretærte med til kaffen om fredagen. Virkeligt lækkert. Tak for det Dorthe.

Lørdag den 22. August
Dagens køretur, som Kenneth også havde lavet, gik nordpå. Vi var 8 biler og 16 personer, der kørte fra campingpladsen præcis kl. 10. Vi kørte mod Nørre Lyngby og videre til Rubjerg Knude Fyr. Vi gik en tur op til fyret fra parkeringspladsen, og så hvordan de havde flyttet fyret længere ind på land. Det stod helt ude på kanten før. Der var stadig noget sokkel tilbage fra hvor fyret havde stået. Det var en god lang spadseretur vi fik. Det blæste, da vi kom op på toppen, så vi fik sand i øjnene. Derefter kørte vi fra Rubjerg Knude mod Mårup Kirke, hvor vi gjorde holdt. Der er ikke noget tilbage af kirken. Kirken har de taget ned, og efter planen, skal den sættes op igen længere inde i landet, fordi den var ved at falde i havet. Det var i perioden 2008-2015 at kirken blev pillet ned, mursten for mursten. Så kørte vi til Lønstrup, hvor vi skulle finde madpakkehuset, hvor vi skulle have vores middagsmad. Vi fandt madpakkehuset, men parkeringspladsen var proppet, så det var umuligt at parkere. Heldigvis kendte Ulla og Ole et andet sted tæt på, hvor der var både borde og bænke og plads til at parkere. Altid rart at have nogen med, der er kendt i området. Stedet var ved en købmandsbutik, der var lukket for sæsonen, ja vi var faktisk lidt usikre på om den overhovedet havde haft åbent. Fint sted med borde og bænke, der var overdækket, så der sad vi og spiste vores midddagsmad. Det var perfekt. Efter middagsmaden, fulgte vi en sti ned til vandet. Der var lidt bølger på vandet. Derefter gik turen mod Hirtshals, hvor vi skulle se bunkermuseet og fyret. Fire kilometer før Hirtshals begyndte det at regne lidt, så vi holdt ind til siden, så Sten kunne få taget op på bilen. Vi fik en ordentlig regnbyge, da vi holdt oppe ved fyret, så vi sad lige lidt i bilerne til det stilnede af. Der var også nogle bunkere, som vi kunne komme ind i. Der var også et hus, hvor der var en masse forskellige sten, granit, gnejs og så videre. Da vi havde gået lidt rundt på bunkermuseet, skulle vi finde et sted, hvor vi kunne få vores kaffe. Vi kørte fra Hirtshals mod Horne og Snevre, og lidt uden for Hjørring, fandt vi madpakkehuset nede mellem nogle buske. Det lå rigtigt dejligt ved en lille sø. Der var tørvejr da vi ankom, og gik ned til huset, men vi havde ikke mere end sat os, før det begyndte at tordne og regne voldsomt. Det betød at vi måtte vente lidt med at gå op til bilerne igen, til det blev tørvejr igen. Så gik turen ellers hjem igen til hytterne. Vi kørte ud til Gjurup, Sønder Harritslev, forbi Sejlstrup Gods og Kirke og videre mod Vejby. Herefter til Børglum og forbi Børglum Kloster og Mølle, videre til Vrendsted og Ingstrup hvorefter vi var tilbage ved Grønhøj Strand Camping. Det blev til en tur på 110 km. Til aften var der bestilt mad fra Fårup Skovhus. Det bestod af landskinke, flødekartofler, salat og flutes. Det smagte virkelig godt, og der var rigeligt med mad. Til kaffen bagte Ove og Rasmus vafler. Det er jo også en tradition. Vaflerne var sponsoreret af Inga og Arne. Tak for det.

Søndag den 23. August
Vi stod op til en dag med tørvejr og solskin. Vi skulle jo have pakket teltet sammen, så det var dejligt med tørvejr. Teltet nåede vi lige at få tørt, og pakket på lastbilen, inden det begyndte at regne igen. Vi kørte fra campingpladsen med retning hjemad, og undervejs kørte vi ind i nogle grimme byger, hvor man næsten ikke kunne se at køre. Viskerne kunne ikke tage det, og det tordnede også lidt. Vi gjorde et lille hold på parkeringspladsen ved Aggersund broen, hvor vi skulle tage afsked med et par hold. Vi besluttede at der var ikke vejr til at spise der, så vi kørte hjem og tog middagsmaden. Senere var Jørgen nede og hjælpe Ove med at læsse af lastbilen.

Tak for nogle hyggelige dage på Grønhøj Strand Camping.