2018-08-22 - 50cc - Trollhättan

2018-08-22 – 50cc – Trollhättan

Det var tredje gang at 38 glade og spændte Classic medlemmer begav sig på knallerttur med Aalestrup Classic 50cc til Trollhättan i Sverige. Der var en del af dem, der havde været med før, og der var en del, hvor det var første gang, de skulle prøve denne udfordring – en lang knallerttur til udlandet! Der er dog kun 80 km fra færgen til campingpladsen, så det er ikke så slemt, som det lyder. Aldersmæssigt var der unge fra 15-16 år, og helt op i den ældre klasse. Der var en god blanding af mænd og kvinder og i alle aldre – et dejligt mix. Vi havde som de andre gange en servicevogn med, som slæbte vores bagage og reservedele med frem og tilbage. Den havde også et par reserveknallerter med. Turen startede torsdag morgen, hvor vi mødtes på en parkeringsplads i Frederikshavn kl. 07.00. Vi læssede knallerterne af trailerne og pakkede vores bagage i servicevognen. Kl. 08.30 holdt vi klar i køen til færgen. På færgen spiste vi vores medbragte morgenmad på øverste agterdæk, som vi plejer. Morgenmaden er med i prisen, så det hele var klar til deltagerne. Kaffe, te, rundstykker, pålæg, juice, mælk m.m. Det er vigtigt med et godt morgenmåltid, inden vi kommer i land i Göteborg. Når vi venter på at frontklappen på færgen åbner, og vi skal afsted, så er der en helt speciel stemning. Nu er alle spændte og klar. Nogle kender turen og andre er spændte på hvilke udfordringer vi skal igennem, inden vi holder på Stenröset Camping i Trollhättan. Personligt er jeg altid mest spændt på de første 3-4 km gennem Göteborg. At have 40 knallerter med gennem byen er altid en spændende og koncentreret oplevelse. Göteborg har gennem mange år været én kæmpe byggeplads, med mange omkørsler m.m., men vi tager heldigvis cykelstier, når det er muligt, og vi er selvfølgelig også kommet godt ud af byen hver gang. Det gjorde vi naturligvis også i år. Turen op til vores første pause i Kungsälv, som ligger små 30 km nord for Göteborg, gik uden problemer. Der er der mulighed for at spise medbragte madpakker eller købe noget, og der er også mulighed for at fylde tanken på knallerterne. Efter en god spise- og hvilepause, fortsatte vi turen mod Trollhättan. I Lilla Edet holdt vi igen en lille pause. Her så vi Sveriges første sluser. Fra Lilla Edet er der 19 km til campingpladsen, og det er en dejlig kuperet og kurvet vej langs E45. Vi ankom som planlagt til Stenröset Camping, og fik tildelt hytterne og pakket ud. Efter aftensmaden blev der justeret lidt på maskinerne. Jeg kørte på min Honda SS50, og den drillede desværre noget i koblingen, så den fik løbende justeringer under vejs. Der var også en Yamaha, og her vil jeg ikke specielt nævne Jesper, der skulle justeres lidt. Det er ikke så ofte den slags sker, men selv en Yamaha trænger til lidt omsorg ind i mellem.

Fredag morgen startede med at vi som sædvanlig kunne sætte os til et veldækket morgenbord. Morgen- og aftensmad sørger Campingmutter for. Det er både nemt og billigt, så det er vi tilpas med. Efter morgenmaden var der samling, hvor jeg orienterede om dagens tur. Vi skulle på en længere tur på omkring 90 km. Turen gik til Nossebro (det hedder byen faktisk), hvor vi skulle besøge en cykelhandler, som gør en hel del i stumper og tilbehør til gamle knallerter. Der fik vi handlet ind af diverse sager, som vi helt sikkert ikke kunne undvære. Vi besøgte også en gammel elektriker forretning, der havde været lukket i 25 år, samt en retrolejlighed. Nossebro ligger på “Retro Vägen”, som er en længere rute med masser af retro oplevelser. Efter besøget i Nossebro, gik turen mod Sollebrunn. Her skulle vi indtage middagsmad på Sollebrunns Gästgiveri. Her fik vi et rigtig godt måltid til billige penge. Det var også her Kjeld lige skulle have lidt opmærksomhed, så han lagde knallerten ned midt i indkørslen. Det styrt var blandt andet med til at give ham fiduspokalen til julefrokosten – “De Gyldne Støttehjul”. På vej tilbage til campingpladsen, skulle vi besøge Sveriges mindste kirke. Den var godt nok lille, men den var godkendt og indviet af en præst eller biskop. Manden, der har lavet kirken, mistede sin kone for nogle år siden. Det var til minde for hende, at han byggede kirken. Den var meget flot og godt lavet. Derefter gik turen tilbage til campingpladsen, hvor vi hyggede og lappede af, indtil campingmutter kaldte til aftensmad. Efter aftensmaden stod den igen på hygge og social samvær i opholdsstuen og i hytterne. På en eller anden måde, lykkes det Frederik at få nøglerne til hans FZér op i tagrenden, så han måtte på jagt efter en stige.

Næste morgen skulle vi på knallertløb med vores Svenske venner fra Åsaka Moppers. Efter endnu et godt morgenmåltid og en samling, var vi klar til afgang. Løbet startede i byen Väna Åsaka, der ligger ca. 15 km uden for Trollhättan. Der var mellem 150 og 200 knallerter med. Turen var på ca. 50 km, og vi kom virkelig ud i naturen. Det går lige fra større veje og til skovstier gennem et meget flot landskab. En udfordrende tur med masser af gode oplevelser. Vejret skiftede meget, lige fra sol og til styrtregn.Efter turen var der pølser ad libitum og præmieuddeling. Undervejs kunne vi svare på nogle spørgsmål, og så deltage i konkurrencen om diverse sponsorgaver – og æren naturligvis. I 2017 vandt Henning Ettrup 1. præmien. Det var første gang en udlænding vandt pokalen. Løbet sluttede omkring kl. 15, så vi havde god tid til aftensmaden. Vi lagde vejen forbi sluserne i Trollhättan. Vejret var smukt, så det var et flot besøg der. Aftenen stod igen på spisning, hygge og eftersyn af knallerterne, inden hjemrejsen dagen efter.

Søndag morgen blev der ordnet hytter, spist morgenmad og pakket i servicevognen. Ved 9 tiden var vi klar til at rulle mod færgen. Turen ned gik fint, dog var der lige en enkelt knallert, der måtte på slæb til Kungsälv, hvor servicebilen ventede. Der holdt vi også en times middagspause, inden vi tog det sidste stykke til færgen. Der var noget vejarbejde, ja faktisk så havde de fjernet en hel bro, på vej ind i Göteborg. Det betød at vi måtte ud på en omvej. Det endte med at vi kom igennem ikke mindre end 2 motorvejstunneller… ganske spændende, og i øvrigt meget effektivt. Vi har aldrig været så hurtig ved færgen før. Det må vi hellere gentage i år, ikke? Vel ankommen til færgen, kunne vi slappe af og nyde turen hjem. Det var tydelig på alle deltagerne, at de var trætte efter en spændende weekend på ryggen af knallerten. I Frederikshavn fik vi læsset maskinerne på trailerne igen, og fik sagt pænt tak og farvel til vores rejsekammerater.

Vi skal selvfølgelig afsted igen i år, og alle hytterne er allerede optaget, og nogle skal ligge i telt. Der er over 40 tilmeldt i skrivende stund, men skulle der være en eller flere, der har lyst til at komme med, så er i velkommen til at kontakte mig. I skal dog regne med, at det bliver overnatning i telt, da alle hytter som sagt allerede er optaget.