2017-08-23 - Weekend i Vendsyssel

2017-08-23 – Weekend i Vendsyssel

Onsdag
Jørgen og Kenneth hentede BelAiren og pakkede, så vi kunne køre hjemmefra kl. 10:30 mod Gedsted, hvor vi skulle mødes med Inga og Arne Bach. Derefter kørte vi mod Løgstør op til Aggersundbroen, hvor vi skulle mødes med de andre, og spise vores medbragte frokost. Vi havde fint solskinsvejr. Vi var 10 biler samlet på rastepladsen, og så var der ellers hygge og snak. Mens vi sad og spiste, kom der en dame gående hen til os for at snakke. Hun hed Eva Yde, og fortalte at hun også havde en veteranbil. Det var en folkevogn. Hun fortalte, at hun var i færd med at gå hele Limfjorden rundt, for at komme i gang igen efter hendes sygdom. For fem år siden havde hun haft voldsomme kramper og kropsrystelser, så hun næsten ikke kunne gå eller bevæge sig. En læge i Aarhus indopererede elektroder i hjernen på Eva. I dag er hun afhængig af strøm, og skal “lades op” to gange om ugen. Strømmen har gjort det muligt for hende at opfylde drømmen om at vandre hele Limfjorden rundt. Vi kørte fra Aggersund kl. 13, mod Grønhøj Strandcamping, hvor vi skulle have nøglen til vores hytter. Vi kørte ad små
hyggelige veje derop, over Tranum mod Birkelse, Rødhus og Hune videre mod Kryle Klit og Pirupvejen, mod Saltum, Blokhus og Løkken. Lidt før Løkken drejede vi fra mod Kettrup,
og ankom til Grønhøj kl. 14. Så blev der ellers pakket ind i hytterne, og ved 15 tiden var der fælles kaffebord med kage på pladsen ude foran hytterne. Efter kaffen skulle det store telt sættes op på pladsen. Der var mange der hjalp til, så det tog ikke lang tid at få det sat op. Om aftenen skulle vi, traditionen tro, til Biersted Kro, hvor vi skulle have stegt flæsk med persillesovs og kartofler til aftensmad. Vi var 33 stk., så vi fyldte to store borde. Der var tre forskellige slagt flæsk, og det smagte godt. Der var fuldt hus på kroen, så de havde travlt. Hjemad fra kroen kørte vi ad små veje hjem til hytten. Vi har set meget og været nogle steder, hvor vi aldrig har været før. Vi sluttede dagen med fælles kaffe i det store telt. Pia havde en overraskelse, som blev overrakt til Martin under kaffen. Han fik en gave, som indeholdt en hat og en badedragt fra 50erne, da han havde udtalt sig om, at han ikke ville bade uden en gammeldags badedragt. Nu var der ingen hindring for at han kunne bade. Det kneb dog lidt med at få lokket andre med på ideen.

Torsdag:
Der var morgenkaffe i teltet, og ellers skulle vi være klar til at køre kl. 9:30. Vi skulle ind til Saltum, hvor vi skulle se Egnssamlingen, som Rasmus’s bedstefar havde været med til at starte op. Vi kørte ad små veje og meget interessante steder over Vrensted, Thise og Vor Frue kilde til Manna videre gennem V. Hjermitslev og Sdr. Saltum til Saltum hvor Egnsmuseet var. På vores tur til museet kom vi forbi 4 kirker. Da vi ankom var der en, der fortalte historien om stedet. Bagefter kunne vi frit gå omkring og se alle de udstillede ting. Meget spændende at se og høre om. Der var både ting fra et gammelt apotek, en skolestue, en skomager, en frisørsalon, et mejeri, ting fra sodavandsfabrikken Saltum og meget andet. Der var også en gammel
smedje, hvor Pigalop tog et rigtigt fint billede af “Smeden” (Arne Bach). På skiltet står der: “Hvo, som vil til Smeden gaa, han skal baade blæs’ og slaa, hente Vand og trække Sten, give Smeden, hvad han fortjen’. Hvo, som Smedens Ven vil være, maa en Pægl Brændevin med sig bære.” Da vi kørte fra Egnssamlingen, var vi inde og handle i Meny, da vi jo skulle grille om aftenen. Da vi var inde og få benzin på, så vi en udstilling af små legetøjsbiler i vinduet på tankstationen. Vi kom tilbage til campingpladsen, og fik middagsmad. Omkring kl. 14 gik vi fra pladsen over til Louisevej, hvor Ole og Ulla har sommerhus. De havde arrangeret at vi skulle spille krolf på deres græsplæne, hvor de har lavet en bane. Krolf er en blanding af golf og kroket. Man har huller i plænen som i golf, men man spiller med kroketkøller og kroket bolde. Vi blev delt i hold med 4 på hver, i alt 5 hold. Vi fik kaffe og kage på terrassen, mens de sidste spillede færdig. Det blev hold nr. 2 med Ingrid, Holger, Aage og Niels Erik, der vandt. De fik en fin medalje, og der var også medalje til den person, der havde gået turen rundt med mindste antal slag. Det var Jørgen, der kun brugte 31 slag på de 12 huller. Det var en rigtig hyggelig eftermiddag, på trods af at det småregnede lidt. Meget sjovt at spille krolf, og det kunne godt gå hen og blive en ny tradition på Grønhøjturen. Herefter gik vi en tur ned til stranden, hvor vi mødte Bodil og Lynge, inden vi gik hjem til hytten. Da vi kom tilbage tog Ove,
Kenneth og Jørgen et spil stigegolf. Om aftenen skulle vi grille, og Grethe og Ove Haubro, havde kyllingestykker med til os allesammen (Tak for det). Efter maden hyggede vi i teltet.
Endnu en tradition skulle afvikles torsdag aften til kaffen, da man får rutebillagkage med fløde, som Pia og Else laver. Det har været en god og rigtig hyggelig dag.

Fredag:
Vi startede dagen med morgenkaffe, hvorefter der var tur til Løkken, for at se byen, butikker, kanoner, tårne og havet med bølger. Det blæste meget, så det var ikke meget ved at være nede på stranden, da man fik sand i øjnene hele tiden. Vi gik og så på vinduer og handlede lidt. Vi var inde i en bolsjebutik, og vi så, hvordan de lavede bolsjer. Vi fik smagsprøver og købte også lidt med hjem. Da vi kørte fra Løkken tog vi redningsvejen, der går ude langs med vandet gennem sommerhusområdet. Det var flot og dejligt at køre, da der næsten ingen trafik var. Pludselig lå der en stor sten midt på vejen og et skilt med blind vej, så vi måtte køre ud til den store vej igen og videre til campingpladsen. Der var middagsmad ved 2 tiden i teltet, og så var der ellers hygge om eftermiddagen og tid til at lave, hvad man havde lyst til. Nogle gik en tur til stranden, andre spillede lidt. Der var 2 hold, der tog hjem efter morgenkaffen, men om eftermiddagen kom der 4 nye hold, så der blev fydt op igen. Til aften grillede vi igen, og Dorthe havde pæretærte med til kaffen om aftenen. Endnu en tradition. Det blæste meget om aftenen, så vi måtte sætte ekstra stormpløkker på, for at teltet ikke skulle blæse væk.

Lørdag:
Da vi havde fået morgenkaffe, skulle vi mødes oppe på parkeringspladsen uden for campingpladsen kl 9:30, da vi skulle på en køretur på ca. 85 km. Vi tog afsked med Eva og Aage, da de skulle hjem og videre til Fyn. Vi skulle ud og se Gjøl båden, som de er ved at restaurere. Vi kørte ad små veje gennem Saltum ud af vejen til Fårup Sommerland. Der var meget trafik, da der var mange på vej i sommerland. Dernæst drejede vi mod Moseby, Rødhus mod Sandmosen og Birkelse og Fjerritslev. Vi drejede fra mod Gjøl, og ankom lidt efter til bygningen, hvor de restaurerer Gjøl båden. Her var der en mand, der bød os velkommen, hvorefter han fortalte om projektet, og viste os rundt. Det var meget interessant at se og høre om. Derefter satte vi borde og stole op og spiste vores medbragte mad. Det var fint vejr til at sidde ude og nyde det. Kl 12:45 kørte vi fra Gjøl og hjem til campingpladsen, hvor der var veteranbiltræf og udstilling af biler sammen med M.V.V.K. På pladsen var der gratis kaffe med hjemmebag, som klubben fra Aalestrup havde med. Der var mange biler og mennesker, så kagerne slap op, og de måtte finde småkager. Vi skal have mere kage næste år. Øl og sodavand kunne købes i kiosken på campingpladsen. Til aften var der hyret en grillmester, som skulle lave maden lørdag aften. En hel gris blev lagt på grillen, og dertil fik vi salat og en bagt kartoffel. Det var rigtig godt, og hele grisen blev spist. Det blæste og regnede desværre så meget at grillmesteren måtte flytte ind på en terrasse, for han kunne jo ikke stå ude med grisen. Ud på aftenen var der vafler til kaffen, som Arne Bach stod for. Endnu en tradition, som skulle afvikles, og han havde Rasmus’s og Louises søn Mikkel til at hjælpe med at bage vaflerne. Rigtig lækkert. I løbet af aftenen regnede det så meget, at vi flere gange måtte tømme teltets tag for vand, da det kunne samle sig i lommer ved overgangen mellem tag og sider.

Søndag:
Møgvejr men dog med lidt opklaring. Morgenkaffe og ellers lidt hygge inden oprydning og rengøring af hytten. Vi fik Oves lastbil pakket, og teltet pakket ned. Teltdugen skulle ud til Rasmus for at tørre i laden. Lidt sol, da vi kørte derfra kl. 11, og vi tog afsked med alle dem, som havde været med. Fra campingpladsen kørte vi mod Saltum, over Ryå og videre mod Fjerritslev og Aggersund. Over Aggersundbroen mod Aars til Aalestrup. Om eftermiddagen var Jørgen og Kenneth nede og hjælpe Ove og Grethe med at læsse af lastbilen og ind i klubbens container.

Tak for nogle hyggelige dage til alle, der deltog. En rigtig god ferie, men vi kunne godt have haft lidt mere solskin og mindre regn. Det håber vi, vi får næste år.